• Parti fra Vågen, Kirkelandet.  Ifølge fotograf O. Ranheimsæter forografert i 1896.  H. M. Neeraas meddeler om bildet:  ";Partiet viser kjøbmand Rasmus Lossius`s eiendom.  Midt på bildet sees krambodbygningen med kontor som en liten bygning for seg.  I butikken her drevs almindelig bondehandel.  I bakgrunnen sees hovedbygningen, den ennu såkaldte ";Danholmgaard";  Til høyre sees R. Lossius`kloset.  Yderst til venstre hans ";brygge";, hvor det oppbevaredes klippfisk med mere.  Bak hovedbygningen sees en del av Lossius have.  På krambodbygningens plass står nu, 1907, den forhenværende børsbygning, nu tilhørende tannlæge Ottesen.";   (Fra Nordmøre Museums sin fotosamling.)
    Photo: Nordmørsmusea

Parti fra Vågen, Kirkelandet. Ifølge fotograf O. Ranheimsæter forografert i 1896. H. M. Neeraas meddeler om bildet: ";Partiet viser kjøbmand Rasmus Lossius`s eiendom. Midt på b...