• Prospektkort med tekst: Anlægget, Enge i Nordmør. Trevarefabrikken med tømmer liggende i sjøen.Tresliperiet på Enge ble tatt i bruk på januar i 1913. Byggherren, kommanditselskapet Garberg & Co, eide fra før sagbruket Enge Bruk. Sagbruket hadde hatt elektriske turbiner siden det ble bygd like før århundreskiftet, men i 1912 ble det bygd ny rørgate fra det oppdemte Englivannet og vannkrafta overført til sliperiet, mens maskinene på sagbruket fra da av ble drevet med dampkraft. Tida fra 1912-1920 var Enges storhetstid med stor nybygging og tilflytting, rundt 200 mann arbeidet på sliperiet og bruket. I 1920 ble Garberg & Co oppkjøpt av en konkurrent, og sagbruksdrifta ble omgående lagt ned. Sliperiet ble drevet videre, men uten å bli modernisert. Drifta der stoppet i 1940. Enge hadde en kort periode ";i solen"; som industristed med et yrende kultur- og foreningsliv, en fortid som fremdeles setter sitt preg på Valsøyfjords-området.

I tresliperiet ble tømmer vasket, kappet i passe lengder og malt til papp-masse. Massen ble presset til plater som så ble tørket og pakket sammen i store baller. Disse gikk på et transportbånd over til pakkhuset, bygningene som nå huser BKW Enge Bruk. Etter 1940 har det vært drevet forskjellig industriproduksjon i lokalene, bl.a. har det vært laget rørmøbler, silobånd og plastbåter. Bygningen ble kjøpt av Halsa Kommune i 1993 for å huse Geitbåtmuseet.

Huset er murt opp i teglstein, og de opprinnelige vinduene var av jern. De fleste av disse er senere skiftet ut med vinduer i tre. Taket ble båret oppe av jernkonstruksjoner, og loftet ble senere himlet av og taket isolert. Den store murbygningen er svært egnet som magasin for gamle båter som hverken må ha det for varmt eller tørt, men med den gjennomtrekkingen av fuktighet via vegger og vinduer som vi nå har, er nok klimaet heller ikke så gunstig for båtene lengre, det er rett og slett for rått. Både for bygning og båter sin del er det altså viktig at noe blir gjort med bygningen nå. Info v/Margrete Seter 2001.

(Fra Nordmøre Museums samlinger)
    Photo: Nordmørsmusea

Prospektkort med tekst: Anlægget, Enge i Nordmør. Trevarefabrikken med tømmer liggende i sjøen.Tresliperiet på Enge ble tatt i bruk på januar i 1913. Byggherren, kommanditselskapet...