• Lønsdal stasjon med tog, reisende og buss
    Photo: Carlsson, Nina og Rune / Norsk Jernbanemuseum

Lønsdal stasjon med tog, reisende og buss

1 comment

• Bildet er fra 1955 og dermed siste året Lønsdal var endestasjon på Nordlandsbanen. 1. desember 1955 ble jernbanen åpnet videre ned Saltdalen til Røkland. I de åtte årene Lønsdal var endestasjon gikk Nord-Norge-Bussen også til og fra Lønsdal med passasjerer til eller fra toget. Det gikk også busser Lønsdal-Fauske-Bodø i korrespondanse med togene. Vi ser to busser på bildet, ne på vei nedover mot fotografen og en bak stasjonsbygningen. Det var Ofotens Bilruter og Saltens Bilruter som delte på kjøringen på Nord-Norge-Bussen Lønsdal-Narvik. Saltens Bilruter kjørte rutene Lønsdal-Fauske-Bobø.