• "Høsten 1946 mottok Colbjørnsen & Co A/S 24 stk. FWD modell SU og HR. På grunn av vanskelig skipsplass fra USA, var alle delt opp i rammer, aksler, hytter og tippanordning. Dette var noen av de få biler som ble importert til Norge det året. Planene ble bygget hos Automobilfabrikken." I følge merking i album.

"Et parti FWD modell SU ferdig for levering utenfor vårt meget kummerlige verksted  på Vollsløkka i Oslo 1946. Statens vegvesen var og ble den store kunden også etter annen verdenskrig. SU-modellen fra FWD var en glimrende brøytebil. I 1948 ble det for eksempel levert ni vogner til Statens vegvesen i Finnmark.
Bildet viser "Biler klare for den lange veien mot Finnmark. Sjåførene fra Statens vegvesen i vårt nordligste fylke, møtte opp med skaller på føttene i Bjølsen-brakka. Slikt fottøy hadde man tidligere aldri sett på lastebilsjåfører. Ikke riktig kjøreutstyr, mente gutta på verkstedet." Sitat fra boka "Familiefirmaet-utenom allfarvei/2000 årsboken." Colbjørnsen & Co A/S, av Bjørn Ausjen Johannessen.

"Ni identiske FWD type SU klar for avhenting utenfor Colbjørnsens verkstedbrakke  på Bjølsen i 1948. Denne leveransen  gikk til Statens vegvesen, Finnmark. Nærmeste bil har kjennemerke Y-2566. Bilene hadde 381 cm akselavstand, tillatt totalvekt på 12 600 kg og fabrikkens egen 6-sylindrede bensinmotor på 126 hk. Etter en stund fikk de fleste av bilene innmontert dieselmotor." Sitat fra "Norsk lastebilleksikon-bind II-Lastebiler i Norge 1940-1990," av Asbjørn Rolseth.
    Photo: Colbjørnsen & Co AS / Norsk vegmuseum

Photo: Colbjørnsen & Co AS / Norsk vegmuseum