• Anleggsarbeidere i Skavnak . 15 menn og en kvinne i midten, i front. Veiarbeid eller arbeid for telegrafverket? Skavnakk er et lite sted sørvest i Loppa kommune. Stedet ligger på vestsiden av Frakkfjorden, rett sør for øya Loppa.

Bildesamlingen ble utlånt for digitalisering av Didriksen, Irene (1925 - 2016). Mange av bildene i dette albumet er etter familien Mathisen og familien Marthinsen, i tillegg til mange bilder fra Skavnak, Nuvsvåg og andre steder i Øksfjord, Loppa.

På bildet ser man:

Nr. 1 fra venstre i  midterste rekke er  Peder Isak Mathisen (f.1871) i lys skjorte, bart og bukseseler med hendene i lommene.
Se også portrett  av handelsmann Peder Isak Mathisen (FBib.00020-028). Peder Isak er oppført i  folketelling 1875 i Digitalarkivet som "født 1871 i Øksfjord prestegjeld, Loppen og taler lappisk". Han er sønn av gårdbruker og fisker Mathis Johannesen (1832) og Berith Persdatter (1853).
Nr. 2 Mannen i snekkerbukse er Løkvik (fornavn? ).
Nr. 3 i midterste rekke er Peder Villiam Rask i mønstrete jakke (f.1896 i Loppa)  sønn av fisker Nils Rask (f.1870) og fiskerkone Ingeborg Rask (f.1858). Bosted Langstrand.
Foran Peder Viliam Rask sitter Isak Pedersen (f.26.08.1890) i stripete skjorte, uten skyggelue.
Ytterst til høyre i bildet, litt bortvendt fra kamera står Harald  Sigurd Johansen (f.04.01.1889) med lyst hår, lys åpen skjorte og snekkerbukse. Han var sønn av Hans Mikael Johansen og Serine Bendine Henriksdatter Gamst, ektemannen til Helene Norgine Eriksen Hansen.
I første rekke ser man fra venstre: nr. 1 Nils Olsen (f.1875? eller 1890?), nr. 2 Erling Nilsen. De øvrige er ukjente.
    Photo: Ukjent / Finnmark Fylkesbibliotek

Anleggsarbeidere i Skavnak . 15 menn og en kvinne i midten, i front. Veiarbeid eller arbeid for telegrafverket? Skavnakk er et lite sted sørvest i Loppa kommune. Stedet ligger på v...

1 comment

• nr 1 fra v midterste rekke Isak Mathisen,Løkvika,Andsnes nr 3 i m rekke er Peder William Rasch,Vollan,Frakkfjord, foran Peder, (med stripete skjorte) Isak Pedersen,Bukta,Frakkfjord. Ytterst til h Harald Johansen,Solli,Frakkfjord. Foran fra v nr 1 Nils Olsen,Andsnes nr 2 Erling Nilsen, Andsnes?