100
Delvis nedgrodd tømmertralle ved Otteid kanal – mellom innsjøen Stora Le (Lesjön, 102 m. o. h.) i grensetraktene mellom Värmland og Dalsland på svensk side og Øymarksjøen (107 m. o. h.) i Østfold på norsk side. Her fikk den tekniske pioneren Engebret Soot (1786-1859) i perioden 1925-1827 bygd en såkalt «nivåkanal» med henblikk på overføring av tømmer fra skogtraktene og vassdraget på svensk side til Haldenvassdraget og norske trelasthandlere. På bakkekammen mellom de to nevnte innsjøene ligger Skinnarbutjernet (113 m. o. h.). Soot fikk bygd en trallebane for transport av tømmer fra Stora Le opp til dette tjernet. Den avbildete tralla ble lastet med tømmer og kjørt på denne strekningen. Den besto av ei rektangulær jernramme med støpejernhjul («jernbanehjul»), plassert i enden av akslinger som var avpasset etter sporbredden. På oversida av ramma ser vi råtne endekavler av tre, som må ha tjent som underlag for tømmeret som skulle trekkes opp til Skinnarbutjernet. Fra vestenden av tjernet ble det gravd en kanal videre mot Øymarksjøen. Ved enden av denne kanalen var det en kjerrat, som gjorde det mulig å løfte tømmerstokkene opp fra kanalen og føre dem ned mot Øymarksjøen. Derfra kunne de fløtes videre mot Halden. Otteid kanal var i drift helt fram til 1956, altså i 129 år. Dette fotografiet er tatt 27 år etter at bruken av anlegget hadde opphørt, noe som forklarer gjengroinga. En liten historikk om tømmerfløting og kanaliseringsarbeid i Haldenvassdraget finnes under fanen «Opplysninger».
Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
Accept license and download photo