• Soldater, norske utenfor Betania i Vassvik på krysset Vassvikveien, Tårnveien. Til h.: Wassbakk-gården. Harald Harnang: Bildet ble tatt like etter gjenerobringen av Narvik. Sekunder etter at bildet ble tatt, tar en av soldatene opp geværet og retter det mot fotografen. "Der har vi en av de der jæ...spionene" sa han og tok laddegrep, da en av de andre eller tilskuerne grep inn og sa. "Nei, det er jo han Einar Hoel fra Narvik", og dro ned løpet. E.H. fortalte denne historien til meg for mange år siden. Hans sønn, Tore Hoel, bekrefter historien.
Bjørg Ueland: Damen på bildet er Ruth Signe Simonsen (født) Danielsen. Hun deler ut sigaretter til soldatene.
    Photo: Hoel, Einar / Museum Nord

Soldater, norske utenfor Betania i Vassvik på krysset Vassvikveien, Tårnveien. Til h.: Wassbakk-gården. Harald Harnang: Bildet ble tatt like etter gjenerobringen av Narvik. Sekunde...

Norske soldater, Narvik 28. mai 1940, Betania, Vassvik.
Fotoserie: Narvik 1940