Fra Vigsnes og Vigsnes kobberverk. Fotoserie samt en artikkel fra Urskog-Hølandsbanens medlemsblad Tertitten om jernbanen ved Vigsnes kobberverk.
Informasjon fra Thor Bjerke, Norsk Jernbanemuseum:
Det første lokomotivet på Vigsnes, "Bekhesten", får vi kanskje aldri oppklart. Det er ikke så mange uidentifiserte damplok her i ...
Informasjon fra Thor Bjerke, Norsk Jernbanemuseum:
Det første lokomotivet på Vigsnes, "Bekhesten", får vi kanskje aldri oppklart. Det er ikke så mange uidentifiserte damplok her i landet, men dette er ett av dem. Det skal ha vært lokdrift på en jernbane på Vigsnes med ca 800 mm sporvidde fra ca 1867 til driften stanset i 1894. På den tiden hadde gruven belgiske eiere, og kanskje kom loket fra Belgia som nytt?
I nyere driftsperiode er det kjent et lokomotiv fra 1934, og i alt 10 stk 600 mm lok er identifisert, heri to diesel- og resten akkumulatorlok.
Tilbake til “Bekhesten”. ”I ”Skillingsmagasinet” for 3/8 1867 – to år etter at driften tok til – kan en finne denne beskrivelsen: ”Minerne ligger i en Dal un nogle Hundrede Alen fra Søen. En liden Jernbane bringer Kisen lige fra Minen ombord paa Fartøjer, der igjen fører den til Belgien.”
Per Ivar Tautra var på gruvemuseet der i 2004 og så på gamle arkivsaker. Han skrev:
Arkivmateriale etter Vigsnes kobberverk, teke vare på ved Visnes gruvemuseum:
To gamle kopibøker frå den tidlege driftsperioden på 1800-talet: Mykje av teksten her var utviska, og det var tungt å lesa.
Udatert "Fortegnelse over hus, byggetomter m.v.":
"Kai- og banelengde": Lengde av kai: 605 m. 1 svingkran.
Lengde av bane: 1142 m. (Arkivet er svært mangelfullt):
SubjectFra Vigsnes og Vigsnes kobberverk. Fotoserie samt en artikkel fra Urskog-Hølandsbanens medlemsblad Tertitten om jernbanen ved Vigsnes kobberverk.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».