• FWD lastebilen "Filefjell-Gubben" ble innkjøpt av JVB  i 1936. Den til da kraftigste i landet. Vegfolk kom da også fra fjern og nær for å bivåne brøytingen, og for å se og lære. Etter en tøff vinter 1936-1937 mottok Colbjørnsen brev fra A/S Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap  30.04.1937, hvor de sier seg meget fornøyd med bilen de kjøpte før jul i 1936. Jf. boka "Familiefirmaet-utenom allfarvei/2000 Årsboken." Colbjørnsen & Co A/S.
"A/S Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap (JVB) ble etablert i 1919 og har vært selve livsnerven gjennom Valdresbygdene. "Filefjell-Gubben" ble satt inn i arbeidet med å holde Filefjellvegen oppe. Med felles innsats og arbeid fra Staten og selskapets side, lykkes det å holde Filefjellvegen farbar for vintertrafikk vinteren 1936-1937, den første fjellovergang i Norge som var åpen året rundt. " Jf. "JVB. Den spede begynnelse-A/S Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap."
    Photo: Colbjørnsen & Co AS / Norsk vegmuseum
    Photo: Colbjørnsen & Co AS / Norsk vegmuseum

1936 modell FWD lastebil fra A/S Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap kalt "Filefjell-Gubben"