• Elever fra 2. trinn med Stavsberg skole i Furnes (Ringsaker kommune), fotografert under omvisning ved Klevfos Industrimuseum på Ådalsbruk i Løten våren 2016.  Da dette fotografiet ble tatt hadde museumsformidler Trine Edvardsen samlet elevgruppa ved maskinglitten.  Dette var en innretning som skulle gi papiret ei glatt overflate, fri for spor etter filten som hadde båret det gjennom press- og tørkepartiet.  Maskinglitten var et stativ med harde, høypolerte jernvalser, som med en betydelig trykkbelastning gav papiret den ønskete, glatte overflata.  Det var naturligvis farlig om noen av papirarbeiderne fikk fingrene inn i glitten, noe museumsformidleren her illustrerer ved å holde i hand med en bøyd pekefinger opp i lufta.
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Elever fra 2. trinn med Stavsberg skole i Furnes (Ringsaker kommune), fotografert under omvisning ved Klevfos Industrimuseum på Ådalsbruk i Løten våren 2016. Da dette fotografiet ...