• Elever fra 2. trinn med Stavsberg skole i Furnes (Ringsaker kommune), fotografert under omvisning ved Klevfos Industrimuseum på Ådalsbruk i Løten våren 2016.  Fotografiet viser museumsformidler Rigmor Sofienlund, som fortalte elevgruppa hvordan trefibermasser ble til papir i Klevfos-fabrikkens papirmaskin.  Her forklarte hun hvordan papirmassen, etter å ha fått redusert sin vanngehalt til 15-20 prosent på virepartiet, ble ledet inn i det såkalte «tørkepartiet».  Her gikk papirbanen på en endeløs filtduk mellom en serie av horisontaltliggende dampoppvarmete stålvalser.  I papirmaskinen på Klevfos er det 12 slike valser, vekselvis montert i to plan, opg med en kompresjonsglitt mellom valse nummer 8 og 9.  Før omvisningen hadde elevene håndlagd papir, og denne prosessen sammenlignes med hvordan de la arkemnene sine mellom filtkluter som ble lagt i press (jfr. SJF-F.009059 – SJF-F.009060 og SJF-F.009063).
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Elever fra 2. trinn med Stavsberg skole i Furnes (Ringsaker kommune), fotografert under omvisning ved Klevfos Industrimuseum på Ådalsbruk i Løten våren 2016. Fotografiet viser mus...