• Elever fra 2. trinn med Stavsberg skole i Furnes (Ringsaker kommune), fotografert under omvisning ved Klevfos Industrimuseum på Ådalsbruk i Løten våren 2016.  Fotografiet er tatt i turbinhallen, i hollenderibygningens underetasje. Museumsformidler Rigmor Sofienlund hadde samlet ei elevgruppe ved en av de to francisturbinene som gav kraft til maskinene i fabrikken.  Klevfos hadde to slike turbiner, hver med en yteevne på cirka 80 effektive hestekrefter.  Vekslende vannføring i Svartelva gjorde det imidlertid nødvendig å supplere med en kraftig elektromotor.  Rigmor Sofienlund holdt et lite vasshjul av tre i hendene, en gjenstand elevene tidligere under besøket hadde lagd og testet i ei vannrenne ved elva utenfor fabrikklokalene (jfr. SJF-F.009038 – SJF-F.009043).  Poenget var å forklare hvordan rennende vann kan gi energi til store maskiner i industrien.
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Elever fra 2. trinn med Stavsberg skole i Furnes (Ringsaker kommune), fotografert under omvisning ved Klevfos Industrimuseum på Ådalsbruk i Løten våren 2016. Fotografiet er tatt i...