• Fra snekkerverkstedet på Klevfos Industrimuseum på Ådalsbruk i Løten, Hedmark.  Da dette fotografiet ble tatt snekret to elever fra 2. trinn ved Stavsberg skole i Furnes (Ringsaker kommune) små vasshjul av forhåndskappete trekomponenter.  Vasshjulene skulle seinere testes i ei renne på museumsområdet (jfr. SJF-F.009038 – SJF-F.009043).  Øvelsen med vasshjulene skulle være en introduksjon til energien i det rennende vannet og til turbinen som gav kraft til papirmaskinen i fabrikken.
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Fra snekkerverkstedet på Klevfos Industrimuseum på Ådalsbruk i Løten, Hedmark. Da dette fotografiet ble tatt snekret to elever fra 2. trinn ved Stavsberg skole i Furnes (Ringsaker...