• 17.mai feiring.  Kongen og ordføreren ankommer.
    Photo: Knoph, Martin / Levanger Fotomuseum

17.mai feiring. Kongen og ordføreren ankommer.

1 comment

• Datering: 17. mai 1950 var vel Kongen som vanlig på Slottsbalkongen i Oslo. Kongebesøket en annen dag.

Bilene (etter info fra Jul-Sverre Haugerud og Asbjørn Rolseth):

Nærmest en Horch, som også ble brukt ved konge- og kronprinsbesøk i Trondheim. Olivenfarvet militært registreringsskilt med bokstaven H for Hæren. Bilen ble senere benyttet i innspilning av tungtvannsfilm på Rjukan og befinner seg nå på museum i Tyskland.

Bilen bak, registrert på V-84 er en Adler 2,5 liter modell Autobahn. Ser ut til at det er en cabriolet også – den er sjelden! Eier var politimester Svein Høvde, Steinkjer. Trolig eks-tysk kjøretøy. (Det er toppen av frontruta på bilen bak den igjen vi ser over frontruta på Adleren – kan virke forvirrende).