• Refotografering. En kvinne og en mann står på land ved siden av et naust og ser på to menn ombord i en fembøring i 1889. Naustet er bygd om og mye av isbreen er borte i 2010. Fotografert 1888 og 2011.
    Photo: Puschmann, Oskar / Norsk Folkemuseum

Refotografering. En kvinne og en mann står på land ved siden av et naust og ser på to menn ombord i en fembøring i 1889. Naustet er bygd om og mye av isbreen er borte i 2010. Fotog...

4 comments

• Det er nok ikke en fembøring, ei heller en styring. Det er nok en nordlandsbåt kalt "færing" som var egnet til roing av en mann.
  • Jeg skrev åttring men telefonen endret ordet til styring.
  • Det er heller ikke et naust i bakgrunnen, men en sjøbod, som ble kalt "brygge". Bygningen står på pæler ut i vannet, båter kan komme helt inntil. Bygningen er trolig fornyet, og har fått kai utenfor.
  • Landskapet er også fysisk endret. Neset som stikker ut i mellomgrunnen er tilført en fylling ut i sjøen.