• Konstituerende møte i Norges Råfisklag i Bodø i 1938
    Photo: Schrøder / Sverresborg Trøndelag Folkemuseum

Konstituerende møte i Norges Råfisklag i Bodø i 1938

2 comments

• NRKs reportasjebil, en Ford V8 1934. Populært kalt "Sølvet", etter farven, og med referanse til den kjente melodien av samme navn, komponert av Lammers. Bilen er avbildet og omtalt med angivelse av karosserimaker i Asbjørn Rolseth: Håndverk på hjul. Oslo 2001/2004.
  • En liten rettelse: Bilen var sølvfarget. Den ble ikke kalt "Sølvet", men "Lammers" etter komponisten Thorvald Lammers' "Sølvet det er seg så edelt et malm". Kilde: Leif H. Eriksen, som fra 1. januar 1935 var innehaver av N. Jacobsens Karosserifabrikk, der karosseriet ble bygd vinteren 1934-35.