• Modell av arbeidslag på spillflåte for buksering av tømmer på innsjø, skåret av treskjæreren Ragnar Nysæther i Nordre Osen i Trysil.  Dette er en detalj fra en serie modellarbeider Nysæther har levert til Sørlistøa fløtermuseum ved Osensjøen.  Modellene viser scener fra det lokale arbeidslivet i skogen og på vassdraget.  De er dels formet i gran eller furu, men menneskefigurene har Nysæther formet i lind, i mange tilfeller med ansiktstrekk som folk i lokalsamfunnet vil dra kjensel på.  Foran på dette bildet er vi Torgal Sømo og Jens Sagen. Bak (til venstre) skimter vi Magne Nergård og Kåre M. Nordnes.  Denne montasjen ble ferdig i 1990.  På dette fotografiet ser vi fire av åtte karer som gikk rundt gangspillet, en tresylinder (kalt «tynna» [tønna]) midt på flåten med to kraftige stenger, montert i kryss, på toppen.  På den nevnte sylinderen var det viklet ei trosse, som hadde et kraftig anker («dregg») i enden.  Ankeret ble først rodd så langt i ønsket bukseringsretning som trossa rakk, og sluppet ned, slik at den satte seg fast på botnen.  Deretter kunne den «spellinga» eller «dansinga» vi ser på denne modellen starte, slik at flåten og en tømmerbom den hadde på slep ble trukket gradvis nærmere ankerpunktet.  På Osensjøen var det forresten vanlig at to arbeidslag med hver sin flåte avløste hverandre og «spelte» annenhver etappe.
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Modell av arbeidslag på spillflåte for buksering av tømmer på innsjø, skåret av treskjæreren Ragnar Nysæther i Nordre Osen i Trysil. Dette er en detalj fra en serie modellarbeider...