• Detalj fra modell av spillflåtelag som bukserte tømmer på innsjø, skåret av treskjæreren Ragnar Nysæther i Nordre Osen i Trysil.  Fotografiet er fra et av flere modellarbeider Nysæther har levert til Sørlistøa fløtermuseum ved Osensjøen.  Modellene viser scener fra det lokale arbeidslivet i skogen og på vassdraget.  De er dels formet i gran eller furu, men menneskefigurene har Nysæther formet i lind, i mange tilfeller med ansiktstrekk som folk i lokalsamfunnet vil dra kjensel på.  Karene som er portrettert på dette bildet er Ottar Sandvik (til venstre, noe uskarpt gjengitt) og Birger Skavern.  Spillflåtelaget besto av åtte menn som arbeidet på en flåte med et gangspill.  Spillet hadde en tresylinder (kalt «tynna» [tønna]) som var montert midt på flåten med to kraftige, krysslagte stenger på toppen.  På den nevnte sylinderen var det viklet ei trosse, som hadde et kraftig anker (en «dregg») i enden.  Ankeret ble først rodd så langt i ønsket bukseringsretning som trossa rakk, og sluppet ned, slik at den satte seg fast på sjøbotnen.  Deretter kunne den «spellinga» eller «dansinga» vi ser på denne modellen starte, slik at flåten og en tømmerbom den hadde på slep ble trukket gradvis nærmere ankerpunktet.  På Osensjøen var det forresten vanlig at to arbeidslag med hver sin flåte avløste hverandre og «spelte» annenhver etappe.  Her ser vi hodene og skulderpartiene til to av karene som skjøv ei av stengene på gangspillet langsomt framfor seg i en stadig rundgang på flåten.  Den avbildete utstillingsmodellen ble ferdig i 1990.
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Detalj fra modell av spillflåtelag som bukserte tømmer på innsjø, skåret av treskjæreren Ragnar Nysæther i Nordre Osen i Trysil. Fotografiet er fra et av flere modellarbeider Nysæ...