• Album fra 1918-1934, "Snebrøyting." I følge merking i album: "Vestre Gausdal 28. mars 1924. Kjøring med Citroen beltebil. Belastning ca. 1200 kg og 8 personer."  Illustrasjonsbilder fra  "Meddelelser fra Veidirektøren 1924, Nr. 43-54."   "Det Norske veivæsen 1274-1624-1824-1924." Fig. 56. side 171. "Rutebil med tilhænger i ruten Faaberg - V. Gausdal." (Datert i følge bildet  i artikkelen 1923).  
Dette er Gausdal Bilselskap sin Citroen Kegresse 1924 modell, sannsynlig en type B. Bilen ble kjøpt for kr. 13 500,- men Gausdal Bilselskap ble gitt et statsbidrag på kr. 5 000,- for å drive forsøksdrift på vinterføre. Med en motor på ca. 20 HK gikk det ikke så bra.  "Den  viste sig snart, på grunn av mangler ved beltekonstruksjonen og for svak motor, å være lite driftssikker på sneføre i kupert terreng." Jf. "Meddelelser fra Veidirektøren", Nr. 9-1929. Prøvedriften gikk fra 30. mars til 8. april. Bildet er tatt ved Veisten under prøveturen. Bilen ble senere ombygd til hjuldrift og solgt til Lillehammer. Forsøket lærte disponent Aspeslåtten at snøen måtte bort fra veien. Det førte til bestilling av Øveraasens snøryddingsapparat/snøplog.  I forsetet sitter avdelingsingeniør ved vegdirektørkontoret Thor Larsen, og på sleden i pelsfrakk sitter vegsjef i Oppland, Carl Crøger. De andre personene er ukjente.  (se vedlegg).
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum
  • Album fra 1918-1934, "Snebrøyting." I følge merking i album: "Vestre Gausdal 28. mars 1924. Kjøring med Citroen beltebil. Belastning ca. 1200 kg og 8 personer."  Illustrasjonsbilder fra  "Meddelelser fra Veidirektøren 1924, Nr. 43-54."   "Det Norske veivæsen 1274-1624-1824-1924." Fig. 56. side 171. "Rutebil med tilhænger i ruten Faaberg - V. Gausdal." (Datert i følge bildet  i artikkelen 1923).  
Dette er Gausdal Bilselskap sin Citroen Kegresse 1924 modell, sannsynlig en type B. Bilen ble kjøpt for kr. 13 500,- men Gausdal Bilselskap ble gitt et statsbidrag på kr. 5 000,- for å drive forsøksdrift på vinterføre. Med en motor på ca. 20 HK gikk det ikke så bra.  "Den  viste sig snart, på grunn av mangler ved beltekonstruksjonen og for svak motor, å være lite driftssikker på sneføre i kupert terreng." Jf. "Meddelelser fra Veidirektøren", Nr. 9-1929. Prøvedriften gikk fra 30. mars til 8. april. Bildet er tatt ved Veisten under prøveturen. Bilen ble senere ombygd til hjuldrift og solgt til Lillehammer. Forsøket lærte disponent Aspeslåtten at snøen måtte bort fra veien. Det førte til bestilling av Øveraasens snøryddingsapparat/snøplog.  I forsetet sitter avdelingsingeniør ved vegdirektørkontoret Thor Larsen, og på sleden i pelsfrakk sitter vegsjef i Oppland, Carl Crøger. De andre personene er ukjente.  (se vedlegg).
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Citroen Kegresse beltebil på Vestre Gausdal 1924

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to