• Album fra 1918-1934, "Snebrøyting." I følge merking: Fig.1. "Postomnibuss Jörn - Arjeplog." 16. mars 1925. I bakgrunnen verksmester Nyberg og postmester Samsioe." Buss med Scania Vabis sitt emblem i fronten-trolig bygget på et chassis fra Scania. Kjennemerke B13. Bussen har meier/ski på framhjulene.
Postomnibuss ble brukt til både post-og persontransport.

27.01.2016. "Bildene må være tatt i forbindelse med befaring av norsk(e) vegingeniør(er) i Sverige, med tanke på tilsvarende bussløsning i Norge. En GMC ble bygd og prøvekjørt i Trysil, men beltedriften viste seg upraktisk. Tilbakeført til vanlig hjuldrift ble den satt inn som første buss i NSBs Selburute."
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum
Postomnibuss ble brukt til både post-og persontransport.

Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Postomnibuss med meier på framhjul 1925

1 comment

• Bildene må være tatt i forbindelse med befaring av norsk(e) vegingeniør(er) i Sverige, med tanke på tilsvarende bussløsning i Norge. En GMC ble bygd og prøvekjørt i Trysil (?), men beltedriften viste seg upraktisk. Tilbakeført til vanlig hjuldrift ble den satt inn som første buss i NSBs Selburute. Asbjørn Rolseth har skrevet mer om dette.