Interiør fra pottaskebrenneriet i friluftsmuseet på Maihaugen på Lillehammer. Denne bygningen inngår i det gardstunet museumsgründeren Anders Sandvig fikk flyttet fra Skrind-Øygar...

2 comments

• Det er skrivefeil i ledeteksten. Denne sier at pottaske er "kalsiumkarbonat (K2CO3)". Rett navn er "kaliumkarbonat". Kjemisk formel er også feil. Skal være K2CO3 x 1.5 H2O. Vannfri kaliumkarbonat krever oppvarming til over 200 grader Celsius. Jeg vet ikke om dette ble gjort i et enkelt pottaskekokeri. Varianten med krystallvann er iallfall den som feller ut fra en vannløsning. Denne er ikke særskilt hygroskopisk. Kan fint oppbevares i vanlig, tørt (moderne) inneklima.
  • Jeg leser videre i teksten - om hvorvidt "Skjåk ligger såpass langt fra alle glassverk, at det er tvilsomt om pottaske derfra gikk til denne industrien. Sannsynligvis ble pottaska fra Nord-Gudbrandsdalsbygdene heller brukt i lokal såpeproduksjon." jeg er hverken etnolog, historiker eller arkeolog, men jeg tviler sterkt på dette utsagnet. For å lage såpe trengs fett og hvis "Skogen indover fjeldet blev ruineret paa denne maate." så må de i sannhet hatt mange sauer og/eller mye krøtter til rådighet hvis skogen ble avvirket bare for å lage såpe! Pottaske var et høyverdig kjemikalium med god pris og jeg vil tro at det derfor ble transportert ut av dalføret. Norsk trevirke inneholder et par prosent aske og av denne asken får man i beste fall tyve prosent pottaske (basert på egne forsøk), dvs at man av ett tonn trevirke kunne få noen kilo pottaske. Det ble mao ikke (kjempe)store kvantum av denne handelen. Det er et interessant tema som jeg gjerne skulle ha visst mer om. Alle tips om kjøp/salg, kvantum, prising, eksport/import, etc tas imot med takk!