• Østsiden av nordre Hasseløy fotografert i 1903. Det er antagelig fra "Jordkulå", haugen som lå på sørsiden av Svinholmsundet. Nesten alt er nå helt forandret her etter utbyggingen av Flytedokken, Brødr. Lothes dokk og verksted.  Det var Rasmus ("Visså") Olsen som eide det nærmeste huset vi ser på bildet, dengang. Det er senere blitt flyttet til nåv. adresse Holmegt. 76c og er blitt påbygget av eieren nå, Thekla Scheit. Det neste huset , Holmegt. 80, er Hans Jacob, Lisa og Laura Vandaskogs hus, bygget av deres far. Eies nå av Agnes Olsen.  Det nærmeste sjøhuset var Danielsens, deretter Lars Amundsen og våningshus og bak det igjen den gamle spikerfabrikken, bygget i 1901. Alle disse husene er blitt borte etter hvert som Blikkembalasjen bygget ut. Huset på den høge muren, nåv. Holmegt. 77 sto først vegg i vegg med huset sønnenfor, men ble flyttet i 1901. Eier nå er Andr. Scheit. Nabohuset nåv. Holmegt. 73, eide tømmermann Sjur Tordal. Eier nå er Anna Klementsen. Bak det skimtes såvidt Serina Danielsens hus, Holmegt. 65, som eies av Bertr. Hasseløy. Huset med hage i bakken sønnenfor Holmegt. 61 er bygget av bøkker Tindeland ca. 1900.  Plassen som alle færingene ligger på kaltes Sanden. Også den er borte nå.
    Photo: Haugalandmuseet

Østsiden av nordre Hasseløy fotografert i 1903. Det er antagelig fra "Jordkulå", haugen som lå på sørsiden av Svinholmsundet. Nesten alt er nå helt forandret her etter utbyggingen ...