• Tuhauggt. fotografert østover mot Kolbeinshaugen. Midt i gata en mann med et brød i ene hånden og ei korg i den andre.
"Til venstre det tidl. A. P. Wee-hjørnet, eies nå av Indremisjonshotellet, nå Strandgt. 192. Videre på andre hjørnet, Lars Haugens- "eple-pers" hytte. Nå Strandgt. 191 og Markussens smie (senere bl.a. Matlands). Til h. Simon Christiansens (en tid Tinny Rasmussens hus, senere kjøpt av kommunen og nå revet). Deretter Kolbein Gundersens garveri og tvers over Kolbeinshaugen som lå slik til Haraldsgt. i 1894 ble forlenget nordover til Oscarsgt.".
    Photo: Haugalandmuseet

Tuhauggt. fotografert østover mot Kolbeinshaugen. Midt i gata en mann med et brød i ene hånden og ei korg i den andre. "Til venstre det tidl. A. P. Wee-hjørnet, eies nå av Indremis...