• Sjøhusrekke langs fastlandssiden. I bakgrunnen til h. vindmølla på Havnaberg. Vindmølla var flyttet fra Hasseløy 1859.
    Photo: Haugalandmuseet

1 comment

• Man ser deler av Møllerveien bak sjøhusene midt på bilde og etter retningen og plasseringen av tårnet så passer det med vakt-/brann-/klokketårnet på Almueskolen (senere rådhus og politistasjon) ved Skoleveien (senere Skjoldaveien). Kjenner ikke til andre tårn som sto der. Men årstallet 1875 under bilde er nok feil selv om Almueskolen sto ferdig i 1860. Tårnet ble satt opp i 1880 og var i bruk til 1901 da brannvaktene flyttet opp i det nye kirketårnet på vår Frelser kirke og der var de frem til andre verdenskrig. Man hadde egen telefonlinje ned til brannstasjonen og festene står der enda på tårnet. Det gamle tårnet på Almueskolen ble revet i 1901/02.