• Karbidfabrikk, eksteriør fra sydvest. Opptak til årsberetningen.
    Photo: Ukjent / Norsk Industriarbeidermuseum

Karbidfabrikk, eksteriør fra sydvest. Opptak til årsberetningen.

1 comment

• Grunnen til at Hydro besluttet å bygge en karbidfabrikk var at at Hydro var blitt en storforbruker av karbid til fremstilling av acetylen. Acetylen ble brukt til fremstilling av plaststoffet PVC.
    Råstoffet til karbid var kalkstein fra egne gruver på Kjørholt samt elektrisitet fra egne kraftkilder. Avfallstoffer fra produksjonen kunne benyttes i andre prosesser på Herøya.
    Byggingen startet 1. november i 1956, og ved årskiftet 1957-58 var fabrikken klar til oppstart. 16. januar ble strømmen satt på karbidovnen og 23. januar kunne den første karbiden tappes.
    Karbidovnen stod i bygningen til høyre, mens kalkovnen stod i bygningen til venstre.

(Denne teksten bør finnes på alle bilder fra "Karbidfabrikk")