100
Museumshandverker Morten Westvold Hjarnø undersøker dørken i den midtre lugarsonen på slepebåten «Trysilknut» ved Sørlistøa fløtermuseum, fotografert høsten 2015. Fartøyet gjennomgikk en større restaureringsprosess i 2011-2012 med Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter og Hardanger Fartøyvernsenter som hovedsamarbeidspartnere når det gjaldt henholdsvis stål- og trekonstruksjoner. Spesialhåndverkerne fra Hardanger avdekket trekonstruksjonene under linoleumsbelegget på dørken i lugaren i baugen uten å finne skader. De gikk følgelig ut fra at det heller ikke var råteskader i den øvrige dørken. I erkjennelse av at demontering av belisting og belegg kunne påføre originalmaterialer fra den ominnredinga av båten Ivar Hagens båtbyggeri fra Hjelset ved Molde gjorde i forbindelse med at fartøyet ble ombygd fra damp- til dieseldrift vinteren 1957-58, ble ikke tilsvarende undersøkelser gjort videre akterut. I 2014 merket museets mannskap svikt i dørken i bakenforliggende kahytt, og i september 2015 løsnet museumshåndverker Morten Westvold Hjarnø belistinga og linoleumsbelegget for å undersøke årsaken til svikten. Dette fotografiet viser et felt der Hjarnø idet han løsnet et av de råteskadde bordene i den pappbelimte dørken og ser ned på den underliggende betongballasten. I den rapporten Morten Hesthammer fra Hardanger fartøyvernsenter skrev om restaureringa av Trysilknut i 2012 heter det blant annet om innredningen under dekk: «Her var bl.a. skottene og skapene satt opp før dørken, slik at det er egen dørk inne i skapene, og tilsvarende inne i hvert rom. Det virker som en tungvint måte å gjøre det på, men samtidig er det fint når vi må demontere dørk, himling eller skutesidekledning da man slipper å fjerne hele innredningen for å frigjøre dørken.» Norsk Skogmuseum tar sikte på at Morten Westvold Hjarnø skal kunne fornye den råteskadde dørken.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Accept license and download photo