• Museumshåndverker Morten Westvold Hjarnø undersøker dørken i den midtre lugarsonen på slepebåten «Trysilknut» ved Sørlistøa fløtermuseum.  Fartøyet gjennomgikk en større restaureringsprosess i 2011-2012 med Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter og Hardanger Fartøyvernsenter som hovedsamarbeidspartnere når det gjaldt henholdsvis stål- og trekonstruksjoner.  Spesialhåndverkerne fra Hardanger avdekket trekonstruksjonene under linoleumsbelegget på dørken i lugaren i baugen uten å finne skader.  De gikk følgelig ut fra at det heller ikke var råteskader i den øvrige dørken.  I erkjennelse av at demontering av belisting og belegg kunne påføre originalmaterialer fra den ominnredinga av båten Ivar Hagens båtbyggeri fra Hjelset ved Molde gjorde i forbindelse med at fartøyet ble ombygd fra damp- til dieseldrift vinteren 1957-58, ble ikke tilsvarende undersøkelser gjort videre akterut.  I 2014 merket museets mannskap svikt i dørken i bakenforliggende kahytt, og i september 2015 løsnet museumshåndverker Morten Hjarnø belistinga og linoleumsbelegget for å undersøke årsaken til svikten.  Dette fotografiet viser Hjarnø med et lite brekkjern i den ene handa og en mobiltelefon som kaster lys mot en åpning han har lagd i det råteskadde golvet.  På undersida viste det seg at man hadde lagt betong som ballast.

I den rapporten Morten Hesthammer fra Hardanger fartøyvernsenter skrev om restaureringa av Trysilknut i 2012 heter det blant annet om innredningen under dekk:

«Her var bl.a. skottene og skapene satt opp før dørken, slik at det er egen dørk inne i skapene, og tilsvarende inne i hvert rom. Det virker som en tungvint måte å gjøre det på, men samtidig er det fint når vi må demontere dørk, himling eller skutesidekledning da man slipper å fjerne hele innredningen for å frigjøre dørken.»

Norsk Skogmuseum tar sikte på at Morten Westvold Hjarnø skal kunne fornye den råteskadde dørken.
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Museumshåndverker Morten Westvold Hjarnø undersøker dørken i den midtre lugarsonen på slepebåten «Trysilknut» ved Sørlistøa fløtermuseum. Fartøyet gjennomgikk en større restaureri...