100
Skinnegående vogntransport fra saghuset til bordtomta ved et av sagbrukene i byen Onega i Nordvest-Russland. Til høyre i bildeflata ser vi et par jernvogner, som på opptakstidspunktet ikke var lastet. I bakgrunnen ser vi bordtomtene med sine stabler. Bordstablene kvilte på støpte fundamenter av betong, plassert på rekker med et par meters mellomrom og i et mønster som innebar at ytterkantene dannet en firkant. På disse ble det lagt kraftige, firskårne underlagsbjelker, og på dem igjen ble det lagt bord eller planker parallelt i «floer», med krysslagte «strøbord» med en viss innbyrdes avstand, som mellomlegg. Poenget var å sikre luftsirkulasjon, og dermed tørk. Bord- og plankestablene ble lagt med et par-tre meters mellomrom, noe som var nødvendig for å sikre framkommelighet og arbeidsrom for tomtearbeiderne som sto for stablinga. Over dem var det lagt tak av vrakbord, som skulle beskytte de underliggende materialene mot nedbør. Slik ble materialene liggende til tørk i om lag ett år, for skipningssesongen var kort, fra cirka 10. juni til 20. september.
Photo: Anno Norsk skogmuseum
Accept license and download photo