• To rutebiler med tilhørende sjåfører stående foran. Ruta for Ålesund - Åndalsnes.
    Photo: Sunnmøre Museum

3 comments

• Disse to bussene tilhørte NSB Bilruter Ålesundsruta. I 1948 fikk NSB Bilruter konsesjon for rutetrafikken Ålesund-Åndalsnes i korrespondanse med tog på Raumabanen. Alt sommeren 1945 var det mulig å kjøre gjennomgående på strekningen, men veien ble åpnet for bussruter i 1946. Det ble gitt midlertidig konsesjon til Vestnesruten for bussruter Ålesund-Åndalsnes. Høsten 1948 overtok så NSB Bilruter trafikken som skulle bli en svært viktig forbindelse for reiser til Østlandet, for gods- og postransport. Fly var ikke noe alternativ før flyplassen på Vigra åpnet i 1958. Fra 1952 hadde NSB Bilruter også sommerruter Ålsund-Dombås som korresponderte med ekspresstog Oslo-Trondheim, og fra 1963 ble dette et helårs rutetilbud. Ellers gikk rutene til og fra dag- og nattog på Raumabanen.

Bildet viser bussene T-1177 Volvo 1957-modell, og T-1226 Volvo 1952-modell. NSB Bilruter lakkerte bussene i blått, men overdel i lys grå.T-1226 kan nevnes spesielt. Det var en svært flott buss for sin tid. Karosseriet ble bygd lokalt, av Ødegårds Karosseri i Puskhola, som den gang bygde busser. Det finner mange bilder av T-1226. Bildet av den prydet ruteheftet til NSB Ålesundsruta i mange år, iallfall til 1971, og det var lenge etter at bussen var tatt ut av trafikk. Bussen ble vidersolgt til en privatperson og etter noen år tok den fyr og ble totalt ødelagt.

NSB Ålesundruta hadde også betydelig godstrafikk til og fra Åndalsnes, og det var omlasting til jernbanen. På slutten av 1960-tallet ble store containere tatt i bruk i samtrafikken bil-bane.
    NSB Ålesundruta hadde i alle år kontor i Ålesund og er garasjeanlegg på Åndalsnes. Det var sjåfører tilknyttet begge stedene.

På 1970-tallet ble det arbeidet for mer samordning av bussrutene i Møre og Romsdal. Dette arbeidet gikk seint i Ålesund-området. 1. januar 1985 ble Ålesund Bilruter etablert. NSB eide 50% og resten av aksjene var delt mellom Ålesund kommune og fylkeskommunen. Det nye selskapet overtok personrutene til NSB Ålesundruta, til Landes Rutebiler og Øvrevolls Rutebiler. I 1987 ble bussrutene til Spjelkavikruten og Emblemsbygda Billag overtatt, og seinere Rekord og Vigra Rutelag. Godstrafikken Ålesund-Åndalsnes fortsatte i regi av NSB, men ble nå ledet fra en avdeling på Åndalsnes.

Etter 2000 fikk NSB-eide Nettbuss overta alle aksjene i Ålesund Bilruter og selskapet nok navnet Nettbuss Ålesund. Nettbuss har hele tiden videre hatt disse bussrutene. Fra 1. januar 2016 har Nettbuss kontrakt etter anbudskonkurranse for alle bussrutene på Sunnmøre, og langruter fram til Åndalsnes, Molde, Kristiansund og Trondheim.

• Takk for desse opplyningane!
  • Fotograf til dette bildet er Einar Larsen,ansatt ved NSB i Ålesund. Vi: Rutebilhistorisk Forening Sunnmøre har fått låne alle bilder tatt av Einar, og scannet de. Så dette bildet kommer vel fra oss...Vi ser at flere bilder som lokale fotografer har tatt, ligger ute ,uten navn til fotografen, som vi har lagt ut på vår hjemmeside.Skal bilde legges ut, kontakt oss,slik at dette rettes opp. (rutebilhistorisk forening sunnmøre)