HistoryD/S Göteborg (b.1891, Bergsunds mek. Verkstad, Stockholm, Sverige)
Kjenningssignal: HVPC/ SEQI, Tonnasje: 420 Brt., Byggenummer: 210
Ångbåts A/B Bohusländska Kusten (C. O. S. Posse) Uddevalla, Sverige.
(Passasjerskip m/last)(Levert 1891 til Ångbåts A/B Bohuslänska Kusten. Nye kjeler 1898. Fra 1905 ble Charles Thorburn, Uddevalla disponent. Kolliderte 26.juli 1908 med dampslepebåten Bækkelaget på havnen i Kristiania (Bækkelaget sank og 11 mennesker omkom. Båten ble senere hevet og reparert). Ombygget og modernisert 1919, ommålt til 407 Brt. Fra 1925 ble rederiets navn skrevet Ångbåts A/B Bohuslänska Kusten. Grunnstøtte og sank 18.september 1930 syd for Grebbestad, Sverige. Hevet og reparert, ommålt til 424 Brt. Selskapet gikk i frivillig likvidasjon 1.juni 1949. Selskapet gikk konkurs mars 1950. Solgt 16.juni 1950 på auksjon til A/B Svenska Brazil-La Plata Linjen (Roland Frodi) Göteborg, Sverige uten navneskifte. Solgt juni 1961 med 2/3 eierandel til Thunredrier A/B, Lidköping, Sverige. Registrert 1962 på Andelsrederiet för S/S Göteborg (Helge Källsson, Lidköping) Reg. Göteborg. Solgt juni 1962 til Rederi A/B Göta Kanal, Lidköping. Solgt mars 1965 til Vacation Line A/B, Göteborg. Solgt 31.mars 1966 på auksjon tilbake til Rederi A/B Göta Kanal, Lidkøping. Videresolgt april 1966 til Allan Ericsson, Strömstad. Lå som restaurantskip og senere ungdomslokale i Strømstad. Solgt mars 1969 til Båtrestauranten S/S Göteborg (Rolf Ulvengren, Lidköping og Willy Ågren, Trollhättan). Selskapet slått konkurs august 1972
Solgt til Per Ericsson, Uddevalla. Solgt april 1973 til Jack Vogel, Strömstad. Opphugget 1975 i Hälle på svensk side av Iddefjorden)(Skroget var opprinnelig malt svart, men ble malt hvitt på slutten av 1920-tallet)
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».