• Lensmannsgården på Årnes i Nesseby. Foran den store to etasjes tømmerhus står to biler, en eldre Ford T 1925  og en nyere Chevrolet  1934 modell. En mann, Georg Betten, står mellom bilene. To kvinner sitter ved Chervoleten, fra venstre: lensmannsfru Ester Betten og Sunniva Betten ( gift med Harald B., sønn til lensmannen ). En liten gutt inne i bilen, trolig Rolf Betten. Foran den eldre bilen sitter Einar Betten på en motorsykkel. Noen sykler lener mot husveggen. En sort hund går på forgrunnen. Den gamle Forden kunne gjøres om til en lastebil. Oppe på huset var rettssal og kontor, og også soverommene til lensmannsfamilien. Arrest var rommet til høyre i første etasje.
    Photo: Betten, Gjertrud Åse / Finnmark Fylkesbibliotek

Lensmannsgården på Årnes i Nesseby. Foran den store to etasjes tømmerhus står to biler, en eldre Ford T 1925 og en nyere Chevrolet 1934 modell. En mann, Georg Betten, står mellom...

1 comment

• Den eldre Forden er en 1924-25-modell. Den nyere er ikke Ford, men en Chevrolet 1934. (Den tilsvarende Ford hadde skråttstilte, vertikale ribber på panseret og fordør hengslet i bakkant.