• "Iso-Poika, Lena-Emmi (bestemor Lena) og unge damen Hjørdis Isaksen (skrives kanskje Jørdis).
Iso-Poika var døpt Hans Mikkel Hansen og var onkel og fadder til Anna Sofie Johansen. Han var født 17.09.1888 i Klemetstad, Outoasuanto - Øvre Lakselv, og døde 04.09.1977 i Lakselv.
Lena-Emmi var døpt Helena Hansdatter og var mor til Iso-Poika. Hun ble født i Øvre Lakselv 21.02.1862, og døde 12.04.1952. Lena-Emmi eide et jordstykke og et lite hus på vestsida av Lakselva rett nedenfor Holmen bru. Nybygg i området har nå adressen "Lena-strøket".
Noen mener at dette bildet er tatt på Klemetstad der Lena-Emmis vinterbolig stod. Til tross for at de har på seg kofter og samelue er Lena-Emmi og Iso-Poika hovedsaklig av finsk ætt."
    Photo: Finnmark Fylkesbibliotek (Opphavsrett)

Iso-poika og Lena-Emmi

1 comment

• hun unge damen på bildet er Jørdis isaksen