«Trysilknut» er en tømmerslepebåt som hele tida har gått på den 47 kvadratkilometer store Osensjøen i grensetaktene mellom Trysil og Åmot kommuner i Hedmark. Denne innsjøen har et ...
«Trysilknut» er en tømmerslepebåt som hele tida har gått på den 47 kvadratkilometer store Osensjøen i grensetaktene mellom Trysil og Åmot kommuner i Hedmark. Denne innsjøen har et nedslagsfelt på om lag 1 300 kvadratkilometer, hvorav 620 er dekt av produktiv skog. Osensjøen med fem tilløpselver og ei avløpselv har vært brukt som transportårer for tømmer, i hvert fall siden folketallet i området tok seg kraftig opp etter nyryddingsaktivitet på midten av 1700-tallet. På sjøen ble tømmeret lenge seilt i flåter eller trukket ved hjelp av spillflåter med gangspill. Det var imidlertid både arbeids- og tidkrevende å få tømmeret fram til utløpselva Søndre Osa på slike måter. Fra 90 til 12 mann arbeidet dag og natt på spillflåter på Osensjøen i sesongen, men til tross for iherdig innsats sinket ofte tømmeret fra Osa «sluttrensken» i hovedvassdraget Glomma. I 1913 skrev administrerende direktør Johs. Johannesen i Christiania Tømmerdirektion (seinere Glomma fellesfløtingsforening) et notat til sitt styre, der han antydet at mannskapet i fløtinga på Osensjøen kunne reduseres til 3/8 (37 ½ %) av hva det hadde vært, dersom sjøen fikk en tømmerslepebåt. Båten ville naturligvis bli en investering, men med redusert bemanning var det penger å spare på lang sikt. Styret i Christiania Tømmerdirektion gikk inn for at organisasjonen skulle bestille en slepebåt med minst 70 hestekrefters trekkraft til bruk på Osensjøen. Man valgte å satse på en vedfyrt dampkjel som trekkraft, for Osen lå langt fra nærmeste petroleumsdepot, men ved hadde man nok av. Den skulle ha lugarer til et mannskap på seks, og lasterom for nok ved til 40 timers sammenhengende drift. Christiania Tømmerdirektion bad om anbud på en slik båt fra flere verft, men det var Glommens mekaniske Verksted, som hadde levert flere båter til Tømmerdirektionen, som fikk oppdraget. Man ble enige om at båten skulle bygges etter de samme tegningene som «DS Storsjø», som slepte tømmer på Storsjøen i Rendalen fra 1912, men at formatet skulle krympes noe. Verftet foreslo at båten skulle bli 55 fot lang, 12 fot bred og 7 fot «i Rids». Skroget skulle bygges i «bedste sort skibsbygningsstaal», og båten skulle være klar til fløtingssesongen 1914. Fartøyet ble bygd ved verftet i Fredrikstad og fraktet i elementer, først med jernbanen til Rena, og derfra med hester og sleder cirka tre mil østover til Brevik ved Osensjøen. Her bisto tilreisende fagfolk fra verftet med klinking av skroget og montering av andre komponenter, slik at båten var klar for sin jomfrutur 2. mai 1914. Fra og med dette året gikk Trysilknut som tømmersleper med et mannskap på seks, hvorav skipperen og førstemaskinisten var profesjonelle sjøfolk fra Fredrikstad-området. Arbeidet ble lønnet på sesongbasis, og mannskapet arbeidet lange dager for å bli ferdig så raskt som mulig. De erfarte raskt at om lag 70 hestekrefter var i minste laget når båten skulle trekke tømmerbommer med om lag 2 000 tylfter tømmer (ca. 24 000 stokker). I midten av 1950-åra lanserte Glomma fellesfløtingsforenings ingeniører planer om å modernisere Trysilknut ved å skifte ut dampmaskinen med en kraftigere dieselmotor, noe som også ville kunne halvere mannskapsbehovet. I 1957 bestilte Fellesfløtingsforeningen en firesylindret dieselmotor med 135 hestekrefter til båten. Påfølgende vinter ble dampmaskinen demontert, dieselmotoren ble innsatt, og det ble lagd nye lugarrom under dekk. Båten fikk også nytt styrhus med bakenforliggende bysserom. Slik ble Trysilknut brukt som tømmerslepebåt på Osensjøen i åra fram til 1984, som ble siste fløtingssesong i denne delen av Glommavassdraget. I 1984-85 kjøpte Norsk Skogmuseum fløtingssenteret Sørlistøa, med slepebåten Trysilknut, tre varpebåter og annet materiell, for en symbolsk pris. I museumsmiljøet var det flere oppfatninger om hvordan stedet og materiellet skulle brukes, men det var idéen om å etablere et sesongåpent fløtingsmuseum som ble realisert. Museet ble åpnet i 1989, og den da 75-årige Trysilknut ble museumsbåt som tilbød turer på Osensjøen på sommersøndager, i begynnelsen med det samme mannskapet som hadde kjørt båten som tømmersleper. Da de gav seg omkring år 2000 ble vaktmesteren og omviseren på Sørlistøa, Arnstein Norsted, skolert til maskinist og museet fikk tak i sjøfolk med gyldige sertifikater til skipperoppgaven, først Magne Morsund, seinere Størk Olsen. Båten ble jevnlig undersøkt av Skipskontrollen, og pålegg derfra resulterte i en del sikringstiltak. Det var imidlertid klart at båten var moden for en mer omfattende restaurering som måtte utføres på antikvariske premisser. I 2007 utførte konservator Bjørn Bækkelund ved Norsk Skogmuseum et historisk dokumentasjonensarbeid knyttet til Trysilknut, og ingeniørene Ole Thormodsen og Bjørn Nesdal fra Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter i Kristiansand kom til Sørlistøa for å lage tilstandsrapport og restaureringsplan for båten. De konstaterte at skroget var bedre bevart enn noe annet skrog de hadde sett fra denne perioden, men at det var et lite felt akterut, der båten en periode hadde hatt betongballast, hvor godset i skrogplatene var tynt. Her ble det sveiset inn nytt stål. Spantene og dekksbjelkene var også i god stand. Omfattende fuktskader på interiøret under dekk kunne imidlertid tyde på at de klinkete dørkplatene ikke var tette. Overbygningen – med ytterflater av sveiset aluminium – så derimot ut til å ha stått seg godt. Ekspertene fra Kristiansand leverte både restauringsplan og kalkyler for hva arbeidet ville koste. Dette materialet brukt Norsk Skogmuseum i søknader om restaureringsstøtte fra fartøyvernseksjonen hos Riksantikvaren. Slike midler ble etter hvert bevilget, riktignok i to etapper. Bredalsholmen dokk- og fartøyvernsenter utførte stålarbeider på skroget og dekket. Etter anbud fikk Hardanger fartøyvernsenter i Norheimsund oppdraget med å restaurere treinteriørene under dekk. De ble demontert i 2011, og innredningselementer som måtte skiftes ble tatt med til Norheimsund for kopiering på verksted der. Påfølgende sommer ble de fraktet tilbake til Sørlistøa, der restaureringa av interiøret ble avsluttet. Da det var gjort fikk man imidlertid påbud fra Sjøfartsdirektoratet om å fornye det elektriske anlegget om bord, noe som førte til at Trysilknut ble liggende på slipp mens dette arbeidet ble utført i 2013. Våren 2014 ble restaureringsprosessen avsluttet med at Elverum fargehandel malte båtens eksteriør i tråd med et fargeprogram Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter hadde foreskrevet. Parallelt med restaureringa av båten har museet også fornyet og forsterket slippen og den vesle brygga båten ligger fortøyd ved sommerstid. Bruken av Trysilknut som museumsbåt ble gjenopptatt fra og med feiringa av fartøyets 100-årsjubileum 11. juni 2014.
Tømmerslepebåten D/S Trysilknut, fotografert på Osensjøen i 1921. Bildet viser fartøyet skrått bakfra med en robåt - som antakelig ble brukt når mannskap skulle settes i land eller hentes om bord - på slep. Litt mer historikk om dette fartøyet finnes under fanen «Opplysninger».
Trysil-Knut ble bygd av Glommens mek. Verksted i Fredrikstad høsten 1913 og på nyåret i 1914. Deretter ble fartøyet fraktet komponentvis med jernbanen til Rena og hentet derfra til Brevik ved Osensjøen med hester og sleder for sammenklinking. Båten ble ombygd fra damp- til dieseldrift vinteren 1957-58.
Title«D/S Trysilknut 1921» (Innskrift på albumark med oppklebet kopi av fotografiet, GFFF-album 26, bilde 2)
Dette fotografiet er fra samlinga etter Glomma fellesfløtingsforening og forløperne, Christiania Tømmerdirektion (Øvre Glommens fællesfløtningsforening) og Fredrikstad Tømmerdirektion (Nedre Glommens fællesfløtningsforening). Da det ble klart at det gikk mot avvikling av fløtinga i Glommavassdraget i midten av 1980-åra initierte Norsk Skogbruksmuseum noe de kalte «Prosjekt Glomma». Dette innebar at historikeren Øivind Vestheim og fotografen OT Ljøstad fulgte fløtinga i vassdraget med kamera de siste to fløtingssesongene, mens museumsdirektør Tore Fossum samarbeidet med administrasjonen og styret i Glomma fellesfløting om best mulig ivaretakelse av levningene etter den viktige aktiviteten fløtinga hadde vært. En del installasjoner i vassdrag måtte imidlertid fjernes, slik vassdragslovgivningen forutsatte. Mange husvære ble overdratt til grunneiere for en rimelig pris, og noe ble overlatt til aktører som ville drive formidling av vassdrags- og fløtingshistorie. Arkivene etter virksomheten ble overdratt til Riksarkivet, som valgte å la det bli liggende i en av kontorbygningene ved Fetsund lenser. Ordning av dette materialet ble påbegynt under ledelse av Øivind Vestheim. Etter at det ble etablert et museum ved Fetsund lenser i 1990 har personale derfra hatt det daglige forvaltningsansvaret for arkivet etter Glomma fellesfløtingsforening. Fotomaterialet etter organisasjonen ble i forbindelse med avviklinga av fløtinga overlatt til Norsk Skogbruksmuseum. Det besto av 72 album, samt en del «løse» kopier og negativer. OT Ljøstad reproduserte størstedelen av motivene ved hjelp av mellomformatkamera med negativ svart-hvitt-film. Materialet ble også enkelt registrert, i første omgang med stikkord (ofte stedsnavn og opptaksdatoer) som var skrevet inn i albumene. Skanning og fyldigere registrering tas innimellom andre oppgaver, og ettersom samlinga er stor, vil det ta lang tid før dette arbeidet er fullført.
Dette bildet finnes i Glomma Fellesfløtingsforenings (Christiania Tømmerdirektions) albumserie, nærmere bestemt i album 26. Fotografiet ble tatt av fløtingsinspektør Odd Daae, Rena, under ei befaringsreise hans arbeidsdistrikt.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».