Tømmerslepebåten Trysil-Knut på beddingen ved Sørlistøa høsten 1941. Båten er trukket opp på land, ikke bare for vinterlagring, men etter stillasarbeidet å dømme også for skraping og maling. Like bak akterenden på båten skimtes gavlen på vedhuset, der Glomma fellesfløtingsforening lagret ved med sikte på drift av båtens dampkjel. Det ser for øvrig ut til å ligge en del ved på bakken under åpen himmel like ved båtens styrbord baugside. Til høyre for veden ses noe av smia på Sørlistøa. Fotografiet er tatt sørover i motlys, noe som har ført til at skroget ikke framstår med alle stofflige detaljer på bildet.
Trysil-Knut ble bygd av Glommens mek. Verksted i Fredrikstad høsten 1913 og på nyåret i 1914. Deretter ble fartøyet fraktet komponentvis med jernbanen til Rena og hentet derfra til Brevik ved Osensjøen med hester og sleder for sammenklinking. Båten ble ombygd fra damp- til dieseldrift vinteren 1957-58.
Photo:
Anno Norsk skogmuseum