• Området der de såkalte «Trondskjærene» lå, ved Funnefossen i Nes kommune på Øvre Romerike i Akershus fylke.  Fotografiet er tatt i slutten av februar 1916, like etter at de nevnte skjærene var istykkersprengt som et ledd i Øvre Glommens fællesfløtningsforenings «elveforbedringsarbeider».  For organisasjonen som administrerte tømmerfløtinga i denne delen av Glomma var det viktig å få fjernet steinskjær som flytende virke kunne hekte seg fast i, slik at det dannet seg «hauger» eller «vaser» av tømmer som det ble både farlig og kostbart å få revet.  I ukene før dette fotografiet ble tatt hadde man fått sprengt istykker de nevnte Tronskjærene, og bildet viser også at bruddsteinen etter sprenginga også i stor utstrekning var fjernet fra elveløpet.  Dermed var faren for nye opphopinger av fløtingsvirke på dette stedet redusert til et minimum.

I bakgrunnen ser vi Anders Olai Haneborgs «Fundenfos Træsliberi», som var hjørnesteinsbedriften ved industristedet Opakermoen, og en av mange bedrifter som brukte Glomma som transportåra for tømmeret som var råstoff i produksjonen.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Området der de såkalte «Trondskjærene» lå, ved Funnefossen i Nes kommune på Øvre Romerike i Akershus fylke. Fotografiet er tatt i slutten av februar 1916, like etter at de nevnte ...