• Teksten «Dam for Aasøya» finnes under en kopi av dette fotografiet i et av Glomma fellesfløtingsforenings album. Her er det ikke enklelt å se dammen, for fotografiet er tatt i dystert vintervær og er langtfra skarpt, men muligens kan det være en forbygning - en skådam - i den slake yttersvingen på den andre sida av elva (noenlunde midt på bildet).  Åsøya ligger i Ytre Rendal, mellom Mistras utløp i Rena og Renas utløp i Storsjøen.  Her renner elva over et flatt slettelandskap, som da dette fotografiet ble tatt var dekt av snø. Bildet kan være tatt fra oppkjøringa til ei bru over Rena. I forgrunnen ser vi et gjerde, som antakelig skulle skjerme den bratte vegskråningen. På våren og forsommeren gikk det mye tømmer i dette vassdraget. Fløtingsvirket ble innlenset i nordenden av den nedenforliggende Storsjøen og buksert i ringbommer derfra over den cirka 5 mil lange Storsjøen til Løsset i Åmot. Derfra bar strømmen i elva Søndre Rena tømmeret videre mot Glomma.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Teksten «Dam for Aasøya» finnes under en kopi av dette fotografiet i et av Glomma fellesfløtingsforenings album. Her er det ikke enklelt å se dammen, for fotografiet er tatt i dyst...