• Forbygningsarbeider i elva Brumunda. Bildet er tatt en vinterdag, langs vegen som går langsmed elva.  Vi ser at vegskråningen var "plastret" med steinheller, som skulle forebygge utvasking av veggrunnen.  I en elvesving sentralt i dette fotografiet var det dessuten bygd en steinfylt tømmerskjerm, en såkalt skådam, som skulle forebygge at tømmeret drev på land.  På bakkekammen i bakgrunnen skimtes et våningshus, et stabbur og (lengre bak) en mer industrielt utseende bygning, muligens Brumunddal ullvarefabrikk.

Brumunda kommer fra Brumundsjøen i Furnes allmenning, men svinger også innom Nes almenning og de første kilometrene sør for allmenningsgrensa renner den gjennom Veldre.  Ved den nedre delen - ved tettstedet Brumunddal - gav vannet i elva næring til industriell virksomhet, med ullspinneri, møller og sagbruk.  Sagbrukene bearbeidet virke fra skogene - både fra allmenninger og gardsskog - til trelast.  På 1900-tallet ble det dessuten moset (buntet) tømmer ved Brumundas utløp i Furnesfjorden med sikte på sleping sørover Mjøsa og fløting videre mot industrien på Romerike og i Østfold.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Forbygningsarbeider i elva Brumunda. Bildet er tatt en vinterdag, langs vegen som går langsmed elva. Vi ser at vegskråningen var "plastret" med steinheller, som skulle forebygge u...