• Helgedammen i elva Rotna i Grue kommune i Solør i Hedmark.  Fotografiet er tatt fra østsida av vassdraget, skrått mot nedsida av dammen, som ligger i sørenden av innsjøen Helgen.  Helgedammen var i hovedsak murt av kvadret naturstein.  Den hadde et «tømmerløp» med «flakning» eller «golving» mot østre elvebredd.  Mot vestre elvebredd var det flomløp, tilsynelatende delt i to ved hjelp av en betongvange på midten.  Over det hele lå det ei dambru av tre.  Da dette fotografiet sto det en mann ved en stabel av «nåler» på brua over tømmerløpet.  «Nålene» var planker som ble stilt tett inntil hverandre, i loddrett posisjon mellom en horisontal terskel på botnen av elva og dambrua, når dammen skulle «settes» for å magasinere vann.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Helgedammen i elva Rotna i Grue kommune i Solør i Hedmark. Fotografiet er tatt fra østsida av vassdraget, skrått mot nedsida av dammen, som ligger i sørenden av innsjøen Helgen. ...