• Damanlegg i Rotnavassdraget på Grue Finnskog i Hedmark.  Motivet er fra en dam som ser ut til å ha hatt tre løp mellom kar som ser ut til å ha vært støpte eller i hvert fall betongforblendete.  Hovedløpet (til venstre) ser ut til å være stengt ved hjelp av horisontale bjelker som er heist ned i slisser i de nevnte betongkarene.  Denne damtypen kalles "bjelkedam", "plankedam" eller "settdam", og den ser ut til å ha hatt sitt hovedutbredelsesområde langs svenskegrensa, lengst øst i Hedmark.  Da dette fotografiet ble tatt sto det ei kvinne på dambrua.  Antrekket hennes kan tyde på at opptaket er fra mellomkrigstida, og arkivinformasjon tyder på at 1926 er opptaksåret.

Skogeierne langs dette vassdraget dannet fellesfløtingsforening  i 1913.  Fløtinga i Rotna ble holdt i gang til 1966.  Det organisatoriske apparatet ble likevel ikke offisielt avviklet før i 1981.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Damanlegg i Rotnavassdraget på Grue Finnskog i Hedmark. Motivet er fra en dam som ser ut til å ha hatt tre løp mellom kar som ser ut til å ha vært støpte eller i hvert fall betong...