• Sundfossdammen i Vorma - elveløpet mellom Mjøsas sørende og sammenløpet med Glomma i Nes på Romerike.  Fotografiet skal være tatt i 1911, på et tidspunkt da det forelå planer om å fornye og forsterke denne damkonstruksjonen (jfr. SJF.1989-02436). På den drøyt tre mil lange strekningen mellom Mjøsa og Glomma falt Vorma fra gammelt av kun snaut to meter ved naturlig lavvann.  Etter at jernbanen mellom Christiania og Eidsvoll ble fullført i 1854, ble det viktig å etablere dampskipsruter videre oppover langs Mjøsa.  For å gjøre Vorma farbar for slike fartøyer måttet vannspeilet i den øvre delen av Vorma heves noe.  Dette oppnådde man ved å bygge en dam her, ved Sundfossen i Eidsvoll kommune.  Fotografiet viser et om lag 100 meter bredt elveleie, der det var ei rekke med 8-9 steinfylte tømmerkister i linje på tvers av strømretningen.  Mellom disse tømmerkistene hadde man lagt trebruer.  Den ovenforliggende dammen ble «satt» ved at man stakk «nåler» - solide planker - tett i tett ned i vannet på motstrøms side av dambruene, slik at de ble presset mot terskler på elvebotnen og de nevnte bruene.  Disse nålene dannet en nesten tett vegg, som gjorde at elveløpet på overstida fikk en stilleflytende karakter og noe større dybde enn det ellers ville hatt.  Nålene i ett eller flere damløp måtte trekkes opp når det var flom, eller når fløtingstømmeret skulle passere.  Fotografiet er tatt fra en bakkekam på vestsida av elva mot øst, der terrenget er litt berglendt.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Sundfossdammen i Vorma - elveløpet mellom Mjøsas sørende og sammenløpet med Glomma i Nes på Romerike. Fotografiet skal være tatt i 1911, på et tidspunkt da det forelå planer om å ...