• Brua over Flissundet i Åsnes kommune i Hedmark. Flisa er et sidevassdrag som renner inn i Glomma fra øst. I det nederste partiet, der dette fotografiet er tatt, renner elva stille og rolig gjennom et landskap med sandgrunn. Brua på fotografiet ble bygd for vegen som går på østsida av Glomma. For å ta høyde for store vannstandsvariasjoner i forbindelse med flommer er brua lagt forholdsvis høyt. Teknisk sett besto den av en fagverkskonstruksjon med oppoverbuete overgurter som spenner over djupålen i Flisa. Alle bærende elementer var at tre, men oversidene av overgurtene var tekket med blikkplater. Mot fagverksdelen av brua gikk vegbanen på ei rekke av trebukker. De bukkene som sto nærmest elvefaret var beskyttet av plankeskjermer på begge sider av vassdraget. Fotografiet viser også at man hadde drevet pæler ned i sanda langsmed elvebreddene, for å ha anleggspunkter for ledelsenser, som skulle hindre at tømmeret ble vaset sammen i hauger mot land her ved brua. Med store tømmermengder i vassdraget og strid flomvannføring kunne dette ha truet hele brukonstruksjonen. Da dette fotografiet ble tatt var vannføringa lav, og det fantes knapt tømmer på elva. Den avbildete brua ble antakelig bygd i første halvdel av 1870-åra.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Brua over Flissundet i Åsnes kommune i Hedmark. Flisa er et sidevassdrag som renner inn i Glomma fra øst. I det nederste partiet, der dette fotografiet er tatt, renner elva stille ...