I 1919 heter det at brua over Flissundet var forfallen. Den måtte enten få en kostbar utbedring, ombygges eller erstattes av en ny konstruksjon. Samtidig var det et problem at fylk ...
I 1919 heter det at brua over Flissundet var forfallen. Den måtte enten få en kostbar utbedring, ombygges eller erstattes av en ny konstruksjon. Samtidig var det et problem at fylket, som veg- og brueier, var pålagt lensehold, fordi passasjen under hovedåpningen var så smal. For trafikantene var det et problem at vegtraséen på begge sider av brua var svært kupert. Disse siste momentene talte for ny veglinje og ny bru. Dette behovet ble understreket av at fylkesvegstyret bestemte seg for å forby biltrafikk over brua. Forbudet ble seinere moderert til et forbud for lastebiler, mens personbiler fikk passere på bileiernes eget ansvar. Ved årsskiftet 1919-1920 annonserte Statens vegvesen etter anbydere på stål til ei solid fagverksbru over Flissundet. Et snaut halvår seinere kunne avisene melde at vegdirektøren i sitt budsjett så for seg at nybrua kunne bygges for 359 000 kroner. Prosjektet skulle realiseres som et spleiselag mellom stat, fylke og kommune. Nybrua ble konstruert og montert av Ruuds mekaniske verksted.
Den 7. november 1923 publiserte en notis om ei ny bru over Flissundet, sannsynligvis den som avløste den avbildete brua som krysningspunkt for vegen langs Glommas østside ved passering av elva Flisa:
«Flissund bro.
Ordføreren refererte meddelelse om den foretatte overlevering av Flissund bro med tilstøtende veianlegg. Ved besiktigelsen, som blev foretatt av formannskapet, veikomiteen, fylkesmannen og representanter fra fylkesveivesenet, blev intet særlig funnet å bemerke. Herredsstyret erkjente enst. overleveringen.
Flissund bro har en lengde av 60 m. og en bredde av 4 m.»
Den vestre brua over Flisa elv ved utløpet i Glomma i Åsnes kommune i Hedmark. Fotografiet viser en brukonstruksjon som later til å være bygd av tre. Hovedspennet - over djupålen i Glomma, bæres av et oppoverbuet spenn. På begge sider er det brulegemer som føres inn mot land som bæres av bukker med kysslagte avstivinger av tømmer. Bærekonstruksjonene for sjølve hovedspennet er skjermet mot elveløpet med horisontale plankeskjermer. På begge sider av elveløpet ovenfor brua er det drevet rekker av stolper (dykdalber) ned i elvebotnen. Disse tjente som anlegg for ledelenser, som skulle sørge for at det løstflytende tømmeret skulle passere gjennom hovedløpet og dermed ikke kile seg fast og true bærebukkene på de to sidene. På bakkekammen til høyre i bildet ses den øvre delen av et toogenhalvetasjes trehus.
Høsten 2015 fikk museet en e-posthenvendelse med informasjon om at huset til høyre i bildet var boestedet til Tora Stenberg (1897-1960), seinere for hennes sønn Thorolf med familie.
Title"Vestre Flissund bro" (Innskrift på albumark med opplimt kopi av fotografiet - GFFF-album 70, bilde nr. 147)
Dette fotografiet inngår i bildesamlinga fra Glomma fellesfløtingsforening, som ble overdratt til Norsk Skogbruksmuseum etter nedleggelsen av fløtinga i vassdraget i 1985. Samtidig ble foreningens arkiver overdratt til Riksarkivet, men de lagres i organisasjonens gamle kontorbygning ved Fetsund lenser. Fotografiene er antakelig stort sett tatt av Glomma fellesfløtingsforenings (tidliger Christiania Tømmerdirektions) funksjonærer i forbindelse med befaringsreiser langs vassdraget, på steder der det foregikk tømmerfløting eller hvor det fantes installasjoner som skulle tjene denne virksomheten.
1 comment
Brua er over Flisa elv, som renner ut i Glomma.
Huset: Her bodde frøken Tora Stenberg, og senere sønnen Thorolf m/fam.
Kåre R. Fjeld, October 19, 2015
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».