• Skogbrannvaktstasjonen på Spydeberg varde, som ligger på grensa mellom Spydeberg og Hobbøl i Østfold.  Denne stasjonen skal være bygd i 1910.  Den var neppe lenge i drift.  Tårnet er reist på ei bergflate.  Konstruksjonen består av ei laftet hytte på et fundament av fire kraftige stolper med avstivende kryss på alle sider.  Vakthytta er rektangulær og har bølgeblikktekket saltak.  Midt på taket stikker det opp noe som antakelig må ha vært en lynavleder.  Adkomsten skjer via ei trapp fra berget opp mot ei dør på ei av langsidene på hytta.  Til høyre for tårnet står et lauvtre.
    Photo: Julius Nygaard / Anno Norsk skogmuseum

"Spydeberg varde, Spydeberg, Østfold 19/6-21"