100
Bildehoggeren Skule Waksviks (f. 1927) naturalistiske bronseskulptur av en elgokse på plenen framfor Norsk Skogmuseum i Elverum. Elgen er utført i naturlig størrelse og støpt på rektangulære plater, som står på støpte fundamenter av betong. Den står på ei plenflate, som et blikkfang mot Solørvegen. Bakenfor denne og de tre andre elgene som inngår i skulpturgruppa er det plantet en labyrinthekk av pil, og bakenfor denne skimter vi museumsbygningen, som ble reist omkring 1970 og er utvidet et par ganger etter dette. I 1978 feiret Skule Waksvik sitt eget 50-årsjubileum med en utstilling i Kunstnerforbundets lokaler i Oslo. En av dem som besøkte utstillingen var Jon Hoel, som da var leder i Nedre Glommen skogeierforening. Han ble spesielt fascinert av en elgfamilie som Waksvik hadde modellert. Hoel tenkte at slike elger, i full størrelse, ville kunne bli en attraksjon på det som da hette Norsk Skogbruksmuseum. Han drøftet saken med daværende disponent og styreleder i Glommen Skogeierforening. Begge de nevnte skogeierforeningene gav tilsagn om bidrag til finansiering av elgskulpturer på museet. Også Haldenvassdragets Skogeierforening bidro. Da også Elverum Sparebank og Norges Skogeierforbund bevilget penger til formålet, var det 500 000 kroner på prosjektkontoen. Dermed kunne Skule Waksvik innlede samarbeid med et metallstøperi i Milano om produksjon av en elgfamilie med to kalver, kolle og okse i full størrelse. Våren 1982 ble elgene montert på Norsk Skogbruksmuseums tomt mot Solørvegen, med kolla i front, kalvene mellom og oksen bakerst. Skulpturene ble avduket av fylkesmann Oddvar Nordli og elever fra Frydenlund skole i Elverum i samband med museets representantskapsmøte 16. juni 1982. Siden den gangen har elgskulpturene vært et populært fotoobjekt. Skulpturgruppa var også i mange år på forsidebildet til museets trykte «Fører gjennom samlingene». Her knyttet man følgende kommentar til bildet: «Elgen er ikke bare vår viktigste viltart, men er også skogkongen, og symboliserer både norske jakt- og skogbrukstradisjoner. Den er et velegnet symbol for museet og et gedigent kunstverk.» Fotografiet er tatt tidlig på morgenen med sollys fra øst.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Accept license and download photo