• Bronseskulptur av diende rådyrkalv framfor hovedinngangen til Norsk Skogmuseum i Elverum.  Dyra er modellert i naturlig størrelse og støpt i ett med ei mangekantet bronseplate, som er innpasset i ei hellelagt flate nord for trappa til museets hovedinngang.  Fotografiet er tatt skrått bakfra i forhold til råa, og kalven ses fra sida med hodet orientert mot pattene på den bakre delen av mordyrets bukparti.  Råa er portrettert stående, poserende med framovervendt hode.  Rådyret (Capreolus capreolus) fantes bare som spredte individer lengst sørøst i Norge tidlig på 1900-tallet.  Siden 1930 har den norske bestanden økt kraftig, mest oppover til og med Nord-Trøndelag, men det er observert spredte individer helt nordover til Finnmark.  Rådyra lever gjerne i grensesoner mellom innmark og skog.  Rådyra har små klover, noe som skaper problemer for denne arten i vintrer med mye snø.  Opphavsmannen til denne skulpturen er Skule Waksvik (f. 1927), som særlig er kjent for sine naturalistiske dyre- og kvinneskulpturer.  Hans verker finnes i svært mange parkanlegg, og flere av dem står på plenen mellom Norsk Skogmuseum og Solørvegen.  En Wasvik-skulptur med tittelen «Rådyr med kalv» finnes også på Grev Wedels plass i Oslo.  Norsk Skogmuseums Waksvik-skulptur av rådyr er datert 1990.  Den ble gitt som en gave til museet fra skogeiere i Stor-Elvdal, Åmot og Elverum i 1992.  Den kostet 90 000 kroner i datidas pengeverdi.  KLnut Torp, Erik Toft, Jo Petter Grindstad, Thomas Burchardt og Ludvig Grundt organiserte innsamlinga av disse midlene.  56 personer og institusjoner bidro med penger.
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Bronseskulptur av diende rådyrkalv framfor hovedinngangen til Norsk Skogmuseum i Elverum. Dyra er modellert i naturlig størrelse og støpt i ett med ei mangekantet bronseplate, som...