• Album fra 1929-1943. Viken i Lom  02.10.1936, i følge merking i album.

15.02.2016. Sitat: "Dette er fra Viken Nordre i Lom. Huset og stabburet midt på bildet står i dag på Maihaugen. (Meviken)"
21.02.2016. Sitat: "Dette er Viken Nordre 99/1 i Lia i Lom. Hovudbygningen og tilliggende stabbur står i dag på Maihaugen under navnet Meviken. Husa vart kjøpt av Anders Sandvik i 1943. Far kjørte de over isen til Sandom og vart frakta med lastebil fra der."
23.02.2016. Sitat: "Far min kjøpte gården i 1936 av Ola J. Wigen. Vi har som barn hatt meget moro i desse husa, som er fra før 1789 og under Storofsen gikk det ras på begge sider av hovudhusa. Den gangen stod husa lenger ned men vart flytta etter storflommen. På Maihaugen som husa står no er det brukt (Meviken) noe som ikke er kjent fra offentlige dokumenter. Gården har hatt tre navn: Vikenøygard - 161 Wigen og etter 1836  99/1 Viken Nordre. Har skrevet bok om gården fra: 1685-2000. Det var også nevnt Viken Søre i albumet, men den var fradelt fra Vikenøygard i 1728 og kalt Friswik."
10.02.2017: "Ved salg til Maihaugen ble navnet Meviken brukt av daværende eier. Derfor brukte Anders Sandvig det navnet, som brukes  her på museet den dag i dag."
    Photo: Lomsdal, Christen / Norsk vegmuseum

Viken Nordre i Lom i Bøverdalen 1936

4 comments

• Ser for meg ut, som om dette bildet er fra Vamseter i Lia i Lom. Ps. Har dere foresten bilder fra da Kollavegen i Lom vart byggd? Er innteresert, fordi jeg di senere år har vært med å restaurere flere murer, og reist et lite parti nye stabbesteiner. Innponerende arbeid, som ble gjort den gangen. (1895- 1900)
  • Dette er fra Viken Nordre i Lom. Huset og stabburet midt på bildet står i dag på Maihaugen (Meviken)
  • Dette er Viken Nordre 99/1 i Lia Lom. Hovudbygningen og tilliggende stabbur står i dag på Maihaugen under navnet meviken. Husa vart kjøpt av Anders Sandvik i 1943.Far kjørte de over isen til Sandom og vart frakta med lastebil fra der.
  • Ved salg til Maihaugen ble navnet Meviken brukt av daværende eier. Derfor brukte Anders Sandvig det navnet, som brukes her på museet den dag i dag.