• To tynne trær er bøyd sammen og i toppen henger et banner med teksten velkommen til Talvik. En grusvei, muliges E6, midt på bildet med noen mennesker på. En mann som er nærmest kamera har mørk bukse og hatt på seg. Litt lenger borte står to damer i mørke skjørt og overdeler. Flere personer står et stykke bak dem. De fleste av folkene på bildet er fremoverbøyd, enten rydder på eller pynter på veien. Et høyt berg står på høyre side og på andre siden av veien står kantsteiner. En stor, firkantet sak ses vedsiden av treet til venstre. Dalsidene er skogkledt og på fjellet i bakgrunnen ligger noen snøflekker.
    Photo: Finnmark Fylkesbibliotek
    Photo: Finnmark Fylkesbibliotek

To tynne trær er bøyd sammen og i toppen henger et banner med teksten velkommen til Talvik. En grusvei, muliges E6, midt på bildet med noen mennesker på. En mann som er nærmest kam...

1 comment

• Velkommen til Talvik. Bildet er fra RV 50 (Nå E6) ca 1 km før du kommer til Talvik i Alta. Jeg tipper at bildet er tatt under forberedelsene til Kong Haakons første besøk til Finnmark i 1946, like etter krigen. Han reiste landeveien fra Alteidet hvor han gikk i land. Ble hilst velkommen til Finnmark av befolkninga i Langfjordbotn. Etter besøket i Talvik kjørte kortesjen videre til Alta.

Mvh Sigmund K. som var til stede ved blomsteroverrekkelsen i Langfjordbotn.