Bildet viser kanskje parkeringsplassen ved Lakselv Gjestgiveri. Vi ser Nord-Norge busser, som kjørte mellom Fauske og Vadsø, har stoppet og folk er ute å strekker på beina. Nord-No...

8 comments

• Nord-Norge Bussen var betegenelsen på bussruta som startet i 1941 under navnet Hålogaland-bilruten. Alt året etter ble navnet endret til Nord-Norge Bussen. Ruta fikk fra Kirkenes i nordøst, gjennom Finnmark og Troms, via Narvik til Fauske. I 1942 var Mo i Rana endestopp i sør. Det var dit Nordslandsbanen gikk. Den ble forlenget til Lønsdal i 1947, til Saltdal i 1955 og til Fauske i 1958. Gjennom de neste 30 år var Fauske utgangspunkt for Nord-Norge Bussen. I 1988 forsvant navnet og ruta gikk inn i NOR-WAY Bussekspress.
  • Takk for kommentaren din! Vi har oppfylt motivbeskrivelsen!
  • Nord-Norge Bussen hadde matpause-stopp i Rustefjelbma på Leif Johnsens Gjestgiveri i 1960-årene. Sørgående hadde middagstopp der og kaffepause på Ifjord Gjestgiveri, og motsatt for nordgående. Kveldsmat og overnatting på Lakselv Gjestgiveri i begge retninger. De møttes på Ifjordfjellet der hvor det var mest svinger og smalt. Var en gang med på en nesten-kollisjon.
  • Takk for den detaljerte kommentaren din ang stoppe- og spisestedene!
  • Hørte da jeg var sist i tenårene første halvdel av 1960-årene, en vits på lokalsendingen mellom nrk. Finnmark og nrk Troms - først hadde de hver sin sending og så en samsending som det het; vitsen var følgende og sendt fra Tromsø: Nord-Norgebussen hadde middags-stopp i Sørkjosen. Middagen var lapskaus og alle spiste i taushet, plutselig roper et barn: "Mamma, mamma, æ fanjt en kjøttbette."
  • Bildet er ikke tatt i Ifjord. Jeg er sikker på at det er tatt ved Lakelv Hotell på "Bakken" i Lakselv.
  • frits.otto - du har muligens rett, jeg husker ikke lenger hvordan det så ut i Ifjord, og dessuten møttes ikke bussene der. I Lakselv møttes to-tre busser der, inkl. Karasjok-bussen. Det blir i alle fall litt mer logisk.
  • Enig med Frits Otto, men på den tida het det Lakselv Gjestgiveri.