Tegning av «låket» tømmer. Låking var en flåteleggingsteknikk hvor stokkene ble koplet sammen i fronten ved hjelp av granrajer som fløterne kalte «sleger». I mange tilfeller ble ...

1 comment

• Nederst i høyre hjørne står initialene GB. Dette er trolig initialene til arkitekt Gudolf Blakstad, sønn av fløtningsdirektør Wilhelm Blakstad, som skrev boka Tømmerfløtningen i Nedre Glomma gjennem hundre år (1939) som denne tegningen er hentet fra. GB kan ha tatt flere av bildene i boka og bilder som befinner seg bl.a. i samlingene til Østfold fylkes billedarkiv, muligens også Norsk Skogmuseum.