• Overløpssonen på kraftverksdammen ved Osfallet i elva Søndre Osa i  Åmot kommune i Hedmark.  Fotografiet er tatt skrått nedenfra, fra en posisjon ved nordre elvebredd.  Bildet viser hvordan vannet, antakelig i svært streng kulde og på tross av et bratt fall, hadde frosset til is.  Hele damløpet var fylt av gråkvit, kjøvet is, omgitt av betongmurer, på damkrona utstyrt med stålrekkverk.

Kraftverksdammen ovenfor Osfallet ble bygd i 1913-14 med Åmot kommune som oppdragsgiver.  Samtidig ble det reist et kraftverk med to turbiner like nedenfor det til sammen drøyt 25 meter høye fallet i Søndre Osa.  Målet var å skaffe elektrisk lys til den sentrale delen av Åmot-bygda og energi til bygdas nye treforedlingsbedrift («Rena Træsliperi», seinere kalt «Rena Karton A/S»).  Kraftverket ble satt i drift i oktober 1914, men allerede i mai 1916 ble anlegget ødelagt ved et dambrudd.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Overløpssonen på kraftverksdammen ved Osfallet i elva Søndre Osa i Åmot kommune i Hedmark. Fotografiet er tatt skrått nedenfra, fra en posisjon ved nordre elvebredd. Bildet vise...